woensdag 13 februari 2019

Appelboomrenovatiesnoei....jaargang 2



Op 9 maart 2018 in actie geschoten om de appelboom te redden (zie post)
Ik wou licht in de boom krijgen om mos, schimmel en houtrot op te lossen.
Denk dat we daar in geslaagd zijn.... yesss


Ik vind dat de stam/schors langzaam aan het veranderen is...je ziet duidelijk dat de schors er beter uitziet, het mos verdwijnt en de stamdikte neemt toe.



Op verschillende plekken hadden we houtrot/stamrot..... er vormt zich een gezonde krans rond deze wondplekken, ook bij de snoeivlakken..... op dit vlak ook weer positief resultaat.



En dan wilde ik een nieuw gestel gaan vormen, in de mate dat de misvormingen nog te herstellen waren. Door de rigoreuse snoei zijn er veel nieuwe twijgen/takken/loten ontstaan. Heeft als gevolg dat er wel wat keuze is ontstaan, waar ik verder mee wil gaan.



Het is superfijn om zomaar te zagen en snoeien en te bouwen aan een nieuwe structuur.
En kan er iets fout gaan? Misschien wel maar omzagen van de boom is het laatste.


Ik ben superblij met het resultaat en heb goede hoop dat ie gaat overleven.
Toch heb ik bij het kijken naar de boom, nog geen gevoel van "evenwicht".
Het blijft eigenlijk nog steeds een gedrocht.
Je zag het door de hoeveelheid van waterloten en bladeren, niet in de zomer.
In de winter viel het ook niet op, (voor de snoei in winter 17-18)
Je zag wel dat de boom geen schoonheidsprijs zou winnen.
Omzagen....en kachelhout? Dat is geen optie, vind ik.
Dus ja, ik ben tevreden zoals ie er nu bijstaat. 
Superbenieuwd naar de volgende stap!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten